Connect with us

DAKWAH DAN ISLAM

D0SA JARIAH… yang mengalir semasa sedang tidur…Nauzubillah…

Published

on

Tolong hentikan berita tidak sahih, kalau tak nak d0sa jariah mengalir di tubuh mu.
Acap kali kita membaca isu-isu panas di media social, yang menyedihkan isu panas tersebut tidak ketahui sahih dan di sebarkan di laman sosial.. Penyebaran isu yang tidak sahih dengan share di dalam facebook, telegram, whatsapp, ini yang menjadikan asbab d0sa jariah..n4uzubillah.. moga kita terhidar dari d0sa jariah ini.

D0SA JARIAH????
Ramai di kalangan kita sedang dan akan membuat d0sa jariah melalui media sosial seperti facebook. Sebelum ni kita banyak mendengar tentang amal jariah.
Sebenarnya d0sa jariah hampir sama dengan amal jariah, tetapi d0sa jariah adalah sebuah perbuatan yang akan mengalirkan d0sa bahkan sampai sehingga pelakunya meningg4l dunia.

D0sa jariah melalui facebook boleh dilihat melalui :
1. Share(kongsi) berita, yang tidak sahih difacebook sehingga menimbulkan fitn4h.
2. Membuat komen neg4tif yang berunsur fitn4h.. selagi ada pembaca dan tidak di delete selagi itu la d0sa jariah terus mengalir dalam diri
3. Menyebarkan gambar, video yang tidak sahih juga menjadikan asbab diri terjerumus dalam d0sa jariah
4. Menayangkan gambar aur4t kita di dalam media sosial.. selagi tidak di padam selagi itu d0sa jariah mengalir..

Seperti mana kita membuat fitn4h atau menayangkan gambar aur4t kita, selagi mana orang ramai membacanya dan melihatkan, d0sa fitn4h tu akan tetap mengalir kepada kita sampai bila-bila jika masih ada orang yang membaca status kita di facebook.

Cara mengelak dari d0sa Jariah
Jadi, untuk mengelakkan kita membuat d0sa jariah, marilah kita menyebarkan kebaikkan mungkin dengan memberi kata-kata nasihat, peringatan, hadis, ayat al-quran melalui facebook dan ini mengadi amal jariah kepada kita.
Mungkin ada segelintir manusia akan rasa bos4n dengan nasihat, hadis, motivasi dan sebagainya jika kita mengemaskini status di facebook. Mungkin ada yang cakap kenapa mahu tunjuk alim, kenapa sebelum ini tidak lakukan perkara baik seperti ini? Jangan mar4h jika ada yang menc4ci kita, kerana kita sedang menyebarkan kebaikkan untuk diri kita dan orang lain. Mereka suka atau tidak itu terpulang kepada diri mereka sendiri.

Setiap manusia boleh berubah menjadi baik dan boleh berubah menjadi j4hat. Jika ada kesempatan untuk menjadi baik, lakukan lah kerana kita tidak tahu bila masanya kita akan dijemput pulang kepada pencipta kita..Jadi gunalah peluang bermedia sosial untuk melakukan amal kebaikan..Ingat tentang hadis ini..

عن أبي هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية أو علم ينتفع يه أو ولد صالح يدعو له

Maksud hadis :
Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meningg4l, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.” (HR Muslim).

Setelah kita mengerti tentang apa itu d0sa jariah melalui facebook, semoga kita termasuk golongan yang suka melakukan amal jariah dan bukan golongan yang suka berbuat d0sa jariah atau pernah melakukanya, serta semoga kita tidak akan melakukan d0sa ini sampai bila-bila.

sumber : www.kickstory.net

cikguking: sekadar ingatan bersama ayuhlah kita sama-sama meningkatkan amal jariah kita dan bukannya d0sa jariah. Jika sesuatu perkara yg kita sebarkan melibatkan a1b seseorang itu adalah benar itu dikira sebagai mengump4t, dan jika sebaliknya iaitu tidak benar maka itu dikira sebagai fitn4h. Janganlah kita menyibukkan diri kita untuk mencari kesalah4n dan membuka a1b org, sesungguhnya kita sepatutnya bersyukur kerana Allah menutup semua kesalah4n dan a1b kita drp pandangan manusia lain. renung2kan.

Dah baca jangan lupa like, share, komen dan follow cikguking.com

PERHATIAN: Pihak cikguking tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak cikguking juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!