Connect with us

KASIH SAYANG

Anak UmuR 3 Tahun Tiap Hari Main HP Hampir ButA

Published

on

Pada zaman ini, telefon pintar dan kita memang tidak boleh dipisahkan dan tidak ketinggalan zaman, boleh dikatakan 24 jam menggunakan HP je. Sampai anak-anak pun terikut sama dengan sikap kita, namun kita sebagai orang tua perlu memantau dan jangan terlalu menggunakan HP dengan kerap.

Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun di China mengalami masalah pengelihatan selepas tinggal bersama datuk dan neneknya. Ini kerana m4.ngselalu diberi bermain dengan telefon pintar dan menonton kartun setiap hari agar anak tidak menggangu tugasan ibu atau bapa.

Anak ini dikenali sebagai Tong Tong, hanya akan duduk diam jika diberi menonton kartun di telefon pintar oleh penjaganya. Namun, setelah beberapa lama setelah seringkali bermain HP yang diberi oleh penjaganya dan akhirnya pada suatu hari anaknya ini mula menunujukkan tanda-tanda penglihatannya mula terjejas. Ibu bapanya mula menyedari Tong-Tong ada masalah penglihatan setelah bapanya cuba memberikan dia barang permainannya namun Tong-Tong Tidak dapat mengambil barang dengan tepat ditangannya.

Akhirnya bapanya membawa Tong-Tong ke hospltal untuk melakukan pemer.iksaan, ahli keluarganya terkejut bila dimaklumkan oleh doktor bahawa tahap penglihatannya terjejas, iaitu rabun jauh (200 degree) dan terpaksa memakai cermin mata.

Setelah itu, Doktor pakar mata memberitahu ibu bapa Tong Tong yang mereka sepatutnya memantau aktiviti anak mereka ketika masih kecil atau anak mengalami masalah pengIihatan (rabun) bila usia meningkat dewasa.

Buat masa ini, Tong Tong terpaksa menggunakan cermin mata untuk memperbetulkan semula pengelihatannya.Tetapi jika mereka terus membenarkan Tong Tong menggunakan smartphone dengan kerap, dia berisiko mengalami masaIah mata yang serius termasuk bu.ta pengIihatan.

Ini antara komen-komen natizen terhadap kejadian ini:

Ada diantara natizen mencadangkan supaya anak-anak diberikan permainan yang boleh membentuk minda dan pemikiran mereka untuk tumbesaran.
semoga ini menjadi pengajaran kepada kita semua agar mengurangkan penggunaan HP oleh anak-anak..

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!