Connect with us

PENGETAHUAN

MALAYSIA BANGGA, LEE ZII JIA AKHIRNYA JUARA PERSEORANGAN ALL ENGLAND 2021

Published

on

Akhirnya Lee Jia menebus kemenagna All England dengan menumpaskan lawannya Axelsen. Selepas kandas di separuh akhir tahun lalu lalu, Lee Zii Jia menebus kehampaan dengan melangkah ke final badminton All England di Birmingham sebentar tadi.

Dengan kemenangan set pertama 30-29, set 2 20-22 dan set 3 21-9..

Menang mudah di set pembukaan, perseorangan lelaki No. 1 negara itu bagaimanapun dipaksa berhempas pulas di set kedua sebelum menang 21-13, 21-17 ke atas Mark Caljouw dari Belanda.

Zii Jia, 23, pilihan keenam kejohanan kini bakal berdepan pemain No. 2 dunia dan penyandang juara dari Denmark, Viktor Axelson.

Axelson yang mengalahkan Zii Jia dalam separuh akhir All England tahun lalu mara selepas menewaskan rakan senegara, Anders Antonsen 16-21, 21-7, 21-17.

Kali terakhir Malaysia merangkul kejuaraan badminton tertua di dunia itu adalah pada 2017 menerusi Datuk Lee Chong Wei.

Zii Jia yang mengejutkan pemain No. 1 dunia, Kento Momota pada suku akhir semalam akhirnya menjuarai All England 2021 dengan menewaskan pemain no. 2 dunia dengan 3 set permainan..dalam set yang ke3 Lee Jia jauh meninggalkan mata lawannya..dan dengan mudah menang dalam set yang ketiga..tahniah Lee Zii Jia..Malaysia sangat berbangga!!

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!