Connect with us

RESEPI

RESIPI KERABU UDANG SEDAP DAN SENANG

Published

on

Haaaa…. Hari ni kita buat kerabu pulak ye…. KH ni cUkup suka kalau makan nasi ada ulam2 atau kerabu ni… Terus selera nk mkn bertambah tu meningkat mndadak… Hihi

Resipi kali ni KH ubah suai ikut tekak KH sdri dan guna apa yg ada je…. Mklum lah skrg ni musim PKP Covid-19…jd kita kena hadkan prgerakan kita… Ermmm…. Apa2 pun KH nk hangpa semua ikut la SOP yg tlh diumumkn oleh kerajaan kita noh… Jd kita main masak2 la dlu drp membuta je kan.. Hihihi

Bahan-bahan yg diperlukan utk kerabu udang sedap melekat ni seperti di bawah ye.. Knpa yg sedap melekat tu?? Haaaaa… Korang buat la dlu bru tahu… Hihihi

Bahan-bahan :

300g udang segar – dibuang kulit
2 biji limau kasturi/1/2 biji lemon – diperah dan ambil airnya shja
Setengah kuntum kantan – dihiris
1/4 biji kobis – dihiris
1/2 batang carrot – dipotong halus panjang
10 tangkai daun kesum – dihiris
2 ulas bawang merah – dihiris
7 biji cili api – dipotong halus
2 sb sos ikan
Sedikit garam, serbuk perasa dan gula

Cara-cara:

Didihkan air dahulu kmudian masukkan udang utk seketika dan terus diangkat dan ditoskan…
Gaulkan semua bahan yg telah dihiris dan dipotong td dalam 1 bekas.. Kemudian masukkan air limau/lemon, garam, serbuk perasa dan gula serta sos ikan…
Masukkan udang yg telah ditoskan td ke dalam bekas dan digaul sehingga sebati… Cukup senang sbb gaul2 je dah siap.. X perlu masak pun… Udang td je kena rebus sekejap… Lpas tu campur2 dan gaul2 je.. Dah siap utk dimakan….. Yg pasti bila min rasa dia terlajak la sedap…. Hihihi… Slmt mncuba dan juga lupa share….

Sumber: kualihitam.wordpress.com

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending